چه کارهایی لازم است پیش از طراحی سایت انجام دهیم؟

قبل از راه‌اندازی وب‌سایت، موارد زیادی است که باید آن‌ها را بررسی کنیم و وب‌سایت خود را طبق آن طراحی کنیم. از هدف از طراحی سایت گرفته تا برندینگ و نوع وب‌سایت و امکانات مورد نیاز و سئو. در نظر داشتن این موارد پیش از طراحی سایت، به شما کمک می‌کند تا وب‌سایتی بهتر و هدف‌مندتر داشته باشید. در ادامه برخی از نکات مهم و ضروری که لازم است پیش از طراحی سایت به آن توجه کنید را بررسی می‌کنیم.

هدف از طراحی سایت چیست؟

پیش از آن که اقدام به طراحی سایت کنید، لازم است که این موضوع را مشخص کنید که هدف از طراحی سایت دقیقا چیست. اگر به این سوال نتوانید پاسخی روشن و واضح بدهید، طراحی سایت شما بی‌فایده خواهد بود.

کسب‌وکارهای مختلف اهداف گوناگونی را برای طراحی سایت در نظر دارند. برخی به دنبال فروش آنلاین هستند و گروه دیگر با هدف افزایش آگاهی از برند اقدام به طراحی سایت می‌کنند. در این بین نیز هدف از طراحی سایت برای برخی از کسب‌وکارها، جذب آن دسته از مخاطبانی است که به صورت آنلاین دنبال کسب‌وکار آن‌ها می‌گردند.

حتما باید پیش از شروع فرآیند طراحی سایت، هدف خود را از طراحی مشخص کنید. این موضوع می‌تواند روی طراحی سایت شما تاثیرگذار باشد. بهتر است اهداف را برای طراحی سایت انتخاب کنید که ملموس و قابل اندازه‌گیری باشند تا بتوانید با انتخاب KPI مناسب، میزان رسیدن به اهداف خود را اندازه‌گیری کنید.

نوع وب‌سایت خود را انتخاب کنید

وب‌سایت‌ها انواع مختلفی دارند. وب‌سایت شرکتی، فروشگاهی، سایت پورتال و ... انواع مختلف وب‌سایت‌ هستند که شما می‌توانید با توجه به نیاز و هدفتان از طراحی وب‌سایت یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

اگر شما یک کسب‌وکار تجاری هستید و به دنبال افزایش آگاهی از برند هستید، طراحی سایت شرکتی گزینه مناسبی برای شما است. اگر می‌خواهید از طریق وب‌سایت محصولات خود را به فروش برسانید، باید به دنبال طراحی سایت فروشگاهی باشید.

انتخاب نوع وب‌سایت، یکی از کارهایی است که پیش از طراحی سایت باید انجام دهید. بهتر است درباره انواع وب‌سایت، مزایا و معایب آن‌ها، پیش از آن که به سراغ طراحی وب‌سایت بروید، مطالعه کنید. همچنین می‌توانید از شرکت طراحی سایتی که می‌خواهید طراحی وب‌سایت خود را به آن بسپارید، درباره انتخاب نوع وب‌سایت مشاوره بگیرید.

امکانات سایت

هر وب‌سایتی با توجه به هدفی که به دنبال دارد، امکانات مختلفی را نیاز دارد. امکانات وب‌سایت با توجه به نوع وب‌سایت می‌تواند متفاوت باشد. اگر یک وب‌سایت فروشگاهی دارید، می‌توانید امکاناتی مثل ایجاد سبد خرید، کیف پول مشتریان، امکان طراحی آنلاین محصول و ... را به فروشگاه اینترنتی خود اضافه کنید.

برای وب‌سایت شرکتی و تجاری می‌توانید امکاناتی مثل وبلاگ، فرم تماس، درخواست همکاری و ... را به وب‌سایت خود اضافه کنید. باید توجه داشته باشید که پیش از آن که شروع به طراحی سایت کنید، امکاناتی را که وب‌سایت شما نیاز دارد را بررسی و انتخاب کنید.

انتخاب این امکانات، به انتخاب شرکت طراحی سایت به شما کمک می‌کند و با توجه به امکاناتی که نیاز دارید، می‌توانید طراح یا شرکت طراحی سایت خود را انتخاب کنید.

به برندینگ توجه داشته باشید

وب‌سایت شما به عنوان ویترینی برای برند شما عمل می‌کند؛ از این رو لازم است که طراحی آن مطابق با برند شما باشد. طراحی وب‌سایت شما باید متناسب با دیگر اشکال بازاریابی شما باشد و نمونه‌ای از برند شما باشد. از این رو، طراحی سایت شما باید مطابق با برندینگ شما باشد.

لوگو، رنگ‌بندی سایت، انتخاب نمادها و ... باید مطابق با برندینگ شما باشد از این رو بسیار مهم است که عناصر برند خود را پیش از طراحی سایت انتخاب کنید و وب‌سایت خود را بر اساس ماهیت برند خود طراحی کنید.

تحقیق و شناسایی مخاطبان

یکی دیگر از مواردی که باید پیش از طراحی سایت انجام دهید، تحقیقات بازار است. باید مخاطبان خود را شناسایی کنید و بدانید وب‌سایت شما برای چه کاربرانی طراحی می‌شود. گروه سنی، جنسیت و ... کاربران می‌تواند تاثیر بسیار زیادی روی طراحی سایت شما داشته باشد.

این موضوع که مخاطبان وب‌سایت شما کودکان باشند یا بزرگسالان می‌تواند تفاوت چشمگیری روی طراحی آن داشته باشد؛ از همین رو بسیار مهم است که پیش از طراحی سایت، مخاطبان خود را شناسایی کنید.

علاوه بر این، باید یک برآورد نسبتا دقیقی از تعداد مخاطبان وب‌سایتتان برای شروع کار داشته باشید. این که در ابتدای کار، وب‌سایت شما روزانه چه ترافیکی را دریافت خواهد کرد، می‌تواند تاثیر زیادی در انتخاب نوع و حجم هاست شما داشته باشد؛ پس تحقیقات بازار و تحقیق مخاطبان را جدی بگیرید و پیش از آن که شروع به طراحی سایت کنید، دید کلی مناسبی از مخاطبان خود داشته باشید.

منبع:

شرکت طراحی سایت مه ویژن